اخیرا اخبار نادرست در تفسیر بندهای استاندارد و الزامات بازرسی در بعضی کانال ها، گروهها منتشر می شود که منجر به برداشت های غلط شده است.
یکی از این اخبار و اطلاعات غلط و ناقص که در سطح وسیعی در حال انتشار است ، خبری مبنی بر الزام سیستم ups و سیستم نجات اضطراری خودکار آسانسور در بازرسی فنی آسانسورهای برقی از ابتدای سال ۹۷ و برای همه آسانسورها می باشد.
ضمن هشدار برای عدم دریافت اطلاعات فنی از مراجع غیر فنی و نامعتبر وعدم استناد به اطلاعات هر کانال و شبکه مجازی، توجه مخاطبین عزیز را به توضیحات زیر در خصوص این خبر غلط و ناقص جلب می کنم:
۱- سیستم نجات اضطراری خودکار طبق تجدید نظر اول استاندارد ملی ۱-۶۳۰۳ « فقط» برای آسانسورهای دارای سیستم محرکه " گیرلس" الزامی است. لذا الزام به نصب سیستم نجات اضطراری خودکار از تاربخ مشخص و برای همه آسانسورها صحیح نیست.
٢- طبق نجدید نظر اول استاندارد ملی ١-٦٣٠٣ سیستم درایو vvvf برای همه آسانسورها الزامی است.
٣- طبق تجدید نظر اول استاندارد ملی ١-٦٣٠٣ راه اندازی سیستم نجات اضطراری خودکار ( در صورت وجود ، چه برای سیستم محرکه دارای گیربکس و چه برای سیستم محرکه گیرلس ) باید از طریق درایو ( یا وسیله ای مشابه آن) انجام شود.
♦️توضیح١ : این راه اندازی با درایو ، می تواند از طریق باطری های پشتیبان و با از طریق ups انجام شود، لذا الزام بهups مبنای استانداردی ندارد.
♦️توضیح٢: در طراحی بعضی از تابلو ها و تامین کنندگان سیستم نجات اضطراری خودکار ، راه اندازی سیستم نجات اضطراری خودکار با درایو تنها از طریق ups ممکن است و این امر به معنی الزام ups در استاندارد نیست.
♦️توضیح ٣: این الزام ( راه اندازی سیستم نجات از طریق درایو ) از الزامات تجدید نظر اول استاندارد ملی ١-٦٣٠٣ می باشد و لذا در مورد سیستم های نجات اضطراری منصوبه روی آسانسورهای با تاریخ پروانه ساخت قبل از ٩٤/٠٥/٠١ موضوعیت ندارد.
- ۹۷/۰۴/۲۱