به مکانیزم تعادلی برابری وزن کابین و وزنه تعادل گویند.که از طریق جانمایی های مختلف قرارگیری موتورخانه،کابین و وزنه تعادلها به انواع ذیل تقسیم بندی می گردد:
1- سیستم تعلیق 1 به 1 :
معمول ترین سیستم استفاده شده می باشد.در سیستم 1 به 1 زاویه تماس سیم بکسل و قرقره محرک بین 140 الی 180 درجه می باشد.عموما جهت کاهش قطر فلکه اصلی از یک فلکه ی انحرافی به مانند استفاده می گردد.لازم به ذکر است از فلکه انحرافی در سیستم 1 به 1 می تواند منجر به کاهش اصطکاک کابل و قرقره محرک شده و خطر لغزش سر خوردگی سیم بکسل متحمل
2- سیستم تعلیق 1 به 2 :
سرعت کابین و وزنه تعادل نصف سرعت محیطی قرقره محرک می باشد.استفاده از این سیستم تعلیق در آسانسور های با سرعت 1/6 الی 3 متربر ثانیه،باعث نصف شدن بار وارده به قرقره شده و منجر به استفاده از موتورهایی با سرعت بیشتر می گردد.
3- سیستم تعلیق 1 به 3 :
این نوع کابل کشی جهت آسانسور های باربری که نیاز به کم کردن فشار وارده بر روی یاتاقان می باشد،استفاده می گردد.
4- سیستم تعلیق 1 به 4 :
در آسانسورهای ماشین بر و یا ظرفیت بالا استفاده می گردد،در این نوع تعلیق،درصورت جابجایی یک متر سیم بکسل ،کابین و وزنه تعادل،معادل 0/25 متر جابجایی خواهد داشت.
- ۹۷/۰۴/۲۳