پله برقی

نصب و راه اندازی انواع پله برقی

پله برقی

نصب و راه اندازی انواع پله برقی

نصب پله برقی مشاوره و طراحی پله برقی، سرویس و نگهداری انواع پله برقی
این وبلاگ در زمینه فروش انواع پله برقی فعالیت میکند.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

طناب فولادی آسانسور یا سیم بکسل

سیم بکسل‌ها یا به اصطلاح دیگر، طناب‌های فولادی که در ادامه مقاله از این عنوان استفاده خواهیم کرد، به دلیل رطوبت بالای موجود در چاه آسانسور در معرض مرطوب شدن قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، هنگامی که یک ساختمان در مکانی دور از آسانسورهایش دچار آتش‌سوزی شود، آبی که برای خاموش نمودن آتش توسط آتش‌نشان‌ها استفاده می‌شود، ممکن است در چاهک (Pit) پر شود و طناب‌ها را به آب آغشته کند.

لازم است بدانیم طناب‌های فولادی آسانسور برای عملکرد در یک محیط بسته، حفاظت شده و خشک طراحی شده‌اند و برخورد آنها با آب چه از طریق رطوبت، میعان و یا پاشیده شدن باشد، مشکلاتی را به وجود می‌آورد. در مورد یک طناب فولادی مرطوب چندین مسأله مورد توجه قرار می‌گیرد، نظیر:

  1. آیا استانداردی برای طناب‌های فولادی مرطوب، وجود دارد؟
  2. آیا طناب فولادی که خیس شود به طور دائم خراب شده است؟
  3. آیا این شرایط قابل اصلاح است؟
  4. آیا طناب‌ها قبل از به وجود آمدن هرگونه مشکلی، باید تعویض شوند؟
  5. آب چه تاثیری روی طناب فولادی دارد؟

برای این که درک کنیم آب چه تأثیری روی طناب فولادی می‌گذارد، ابتدا نیاز داریم چگونگی ساخت طناب‌های فولادی را بررسی کنیم، به علاوه این که یک سوء‌ برداشت در مورد چگونگی عملکرد اجزای طناب فولادی برطرف شود. طناب‌های فولادی با انواع مغزی و انواع سیم‌ها برای برآورده نمودن کلیه نیازها طراحی و ساخته می‌شوند.

 

آیا تا کنون درباره قطع برق و مشکلات ناشی از آن فکر کرده‌اید؟ آیا تا کنون در هنگام قطع برق در آسانسور محبوس شده‌اید؟ آسانسوری را در نظر بگیرید که با ظرفیت کامل در حال حرکت می‌باشد و ناگهان به دلیل قطع برق در فاصله بین طبقات متوقف می‌گردد. در این شرایط افراد محبوس شده در تاریکی بسر می‌برند و فقط نور محدود روشنایی اضطراری در کابین وجود دارد. در این حالت اضطراب بر افراد غلبه می‌کند و هر کدام از افراد محبوس شده بطریقی تلاش برای فراخوانی افراد بیرون کابین می‌کنند. یکسری فریاد می‌زنند، یکسری تلاش می‌کنند زنگ اضطراری را به صدا در آورند، یکسری تلاش می‌کنند درب آسانسور را به زور باز کنند خلاصه همه افراد در کابین آسانسور با  چهره‌ای مضطرب دست به فعالیت خاصی می‌زنند.

در این شرایط تمام تلاش‌های افراد محبوس شده منجربه مطلع شدن افراد خارج از کابین آسانسور می‌گردد. افراد محبوس شده وقتی از شرایط فوق مطمئن می‌گردند آرامش نسبی پیدا می‌کنند اما غافل از اینکه نجات آنها از داخل کابین ممکن است با مشکلات دیگری مواجه شود و آنها برای مدت طولانی‌تری در آسانسور حبس شوند.

همانطور که می‌دانید روش سنتی و متداول امروزی برای به حرکت در آوردن کابین در هنگام قطع برق، باز کردن ترمز مکانیکی آسانسور توسط اهرم و گرداندن چرخ دستی (Hand wheel) با رعایت احتیاط های لازم می‌باشد. معمولا سرایدارها و افرادی که بیشتر از دیگران در ساختمان حضور دارند، آموزش‌های لازم جهت انجام سیکل فوق را دیده‌اند. این افراد به محض اطلاع از محبوس شدن عده‌ای در آسانسور به سرعت وارد عمل می‌شوند. اگر قطع برق در شب اتفاق افتاده باشد، برای این افراد رفتن به موتورخانه در شرایطی که برق راه پله‌ها نیز قطع می‌باشد خیلی به کندی صورت می‌گیرد. بدشانسی افراد محبوس شده زمانی است که هیچکدام از افراد دوره دیده در ساختمان حضور نداشته باشند و یا کلید موتورخانه در زمان قطع برق در دسترس نباشد که در این وضعیت باید از آتشنشان‌ها و یا افراد دوره دیده در ساختمان‌های مجاور بهره گرفت. این واقعه در ساختمان‌های مسکونی کم تردد و یا در ایام تعصیل که اکثر ساکنین به مسافرت رفته‌اند می‌تواند شرایط بحرانی‌تری را ایجاد نماید و یا وقایع تلخ‌تری را بوجود آورد.

به هر حال می‌بینید که آزاد شدن افراد و زمان محبوس شدن آنها در کابین می‌تواند به عوامل متعدد وابسته باشد و این عوامل ممکن است منجربه ساعت‌ها و شاید روزها حبس افراد در داخل آسانسور گردد.

به نظر شما در قرن بیست و یکم که تکنولوژی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نموده و ابزار و سیستم‌های کمکی مناسبی در همه زمینه‌ها طراحی و ساخته شده است بهتر نیست که بجای دسته و پنجه نرم کردن با شرایط پر دغدغه فوق از تکنولوژی بهره گرفت. با توجه به شرایط فوق ما بر آن شده‌ایم که در این مقاله به بررسی کاربردی سیستم‌های نجات اضطراری پرداخته و نکات مرتبط با این سیستم‌ها را که در صنعت آسانسور مطرح است بررسی نمائیم.

همان طور که مطلع هستید در کشور ما تعداد زیادی آسانسور وجود دارد که توسط شرکت‌های مختلف نصب و راه‌اندازی گردیده‌اند. آسانسورهایی که در دست بهره‌برداری می‌باشند، غیر از مسائل مالی آن که به چه نحوی و با چه قیمتی عرضه شده، از نظر مسایل فنی آن و رعایت ضوابط فنی و ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

آسانسور به تنهایی یک پکیج کامل درساختمان قلمداد می‌شود و از نظر سازه و فن و تکنیک خاص خود منحصر به فرد و پیچیدگی خودش را دارد. در واقع آسانسور مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهد که می‌بایست ایمن، قابل اعتماد و کارا برای مصرف کننده باشد. از این رو وقتی چنین محرکی دارای ویژگی‌های خاص خودش است پس می‌بایست برای راه اندازی آن نیز وسواس خاص خودش را به خرج داد. یعنی اصول فنی و محوری را برای آن تعریف و اجرا کرد که شایسته این بالابر چند وجهی باشد.

لذا در این قسمت هدف ما توضیح این مطلب است که اساس و پایه یک آسانسور خوب در بحث اجرایی کدام قسمت است و چگونه می‌توان شاخص‌های این بحث اجرایی را رعایت کرد.

در بازار امروز موضوع آسانسور فروختن برای بسیاری از همکارانی که در این صنف مشغول به فعالیت هستند آسان و سهل به نظر می‌رسد، در حالی که ٍآسانسور فروخته شده دارای چه شاخص‌هایی باشد و آن را چه کسی یا چه گروه فنی اجرا کند، از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا ما در بحث سلیقه‌ای و جناحی مبنی بر این که چه کسانی می‌توانند آسانسور بفروشند یا چه کسانی نمی‌توانند وارد نمی‌شویم؛ زیرا هدف ما در این موضوعات چند محوری پرداختن به نکات فنی و اجرایی آسانسور می‌باشد که مربوط به قشر خاصی نیست. زیرا هم کسانی که ارزان می‌فروشند و هم کسانی که گران می‌فروشند، می‌بایست این اصول اولیه را برای خلق کردن یک آسانسور خوب رعایت کنند.

چرا که هرگاه یک دستگاه آسانسور به مرحله بهره‌برداری می‌رسد یعنی در اصل، برای این صنعت خلقت دیگری با خصوصیات خاص خودش صورت گرفته است. لذا اگر ما برای خودمان ارزشی قائل هستیم می‌بایست این دست پروده خوش قد و بالا در شان خالق خود باشد چراکه معرف دانش فنی او است.

بیشتر کارشناسان و مهندسین این صنعت براین باور هستند که اساس و پایه آسانسور، در و ریل آن است. یعنی دراصل مغزکار یا جای خوشمزه و حیاتی کار، قسمت نصب در و ریل آن است.

حال چرا در این مقاله می‌خواهیم اساس کار خود را جهت شناسایی این قسمت از آسانسور قراردهیم.

در حال حاضر این موضوع را به خوبی در سطح کل کشور مشاهده می‌کنیم که خیلی از کارفرماها بهترین اجناس را برای آسانسور‌های خود از شرکت‌های معتبر خریداری کرده‌اند، اما به دلیل رعایت نکردن قوانین اولیه نصب، آسانسورهای آنها دچار معضلاتی شده‌اند که برای جبران چنین خسارت‌هایی دیگر دیر شده است و امکان‌پذیر نمی‌باشد. به همین علت ما می‌بایست به این باور برسیم که به جای این که به دنبال مطرح کردن مطالب جانبی مربوط به این صنعت باشیم و مدام موضوعاتی را مطرح کنیم که شاخ و برگ این صنعت را زیاد کند، به دنبال بهینه کردن ریشه‌های آن باشیم و سعی کنیم اول ریشه‌های اصلی و دلایل کرم خوردگی قسمت‌های اصلی این ریشه‌ها باشیم .برای همین در این مقاله تلاش شده است که نحوه نصب یک در و ریل صحیح و اصولی بعد ازعملیات آهن کشی، مرور شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی